Fietsen over ijs kun je leren

22 december 2016 - Vaasa, Finland

De afgelopen weken heb ik ontzettend veel beleefd, vooral in Vaasa zelf. Verder was ik erg druk met de laatste deadlines en tentamens. Inmiddels is het bijna tijd om naar Nederland te gaan, maar deze blog gaat over alle activiteiten tot vorige week. Zo krijgen jullie toch nog een impressie van het studentenleven hier naast alle reisjes!

In de weken voor mijn reis naar Lapland (link blog) studeerde ik eigenlijk alleen maar voor mijn tentamens en deadlines die eind november en in december plaatsvonden. Na Lapland begonnen de activiteiten alweer flink in aantal toe te nemen, dus was ik ’s avonds vaak in de stad te vinden. Op een zondag eind november hadden we een heuse sneeuwstorm, dus de plannen voor een kerstmarkt in de buurt gingen helaas niet door. Die week hadden we verder een Sitsit, een soort biercantus als je dat kent. Het drinken ging in een rap tempo, je had nog een soort maaltijd (namelijk een heerlijk koud stuk lasagne...) en de liedjes waren van een enorm intellectueel niveau. Tussen elk couplet moest er gedronken worden, dus de meeste liedjes omvatten minstens twaalf coupletten. Bij één Zweeds liedje werd een shotje genuttigd. Tegen middernacht was iedereen vrij ver heen, zoals je vast wel begrijpt. Hilarische avond, dat wel. Verschil met de Nederlandse cantus is alleen dat de presentatoren totaal geen gezag hadden en dat de straffen voor ongewenst gedrag veel minder leuk waren, dus dat ik tien keer op één been door m’n hurken moest, vond ik niet heel spannend. Naar de wc mocht je trouwens alleen als je eerst een halve liter water kon wegwerken, maar mijn blaas was vrij goed, dus daarmee heb ik stiekem anderen nog geholpen ;)

Dan mijn eerste ijshockeywedstrijd! Het stadion is op loopafstand van mijn huis, eigenlijk belachelijk dat ik nog niet eerder was geweest. Maar beter laat dan nooit! Met een ander meisje uit Enschede afgesproken en een hele gezellige avond gehad, waarbij Vaasan Sport met 2-0 won. Spectaculaire sport en geweldige stadionsfeer! We deden al vrij snel alle klap- en zingrituelen mee, heerlijk!

Na mijn tweede zaterdagtentamen (in Nederland zijn we toch meer gehecht aan ons weekend geloof ik) gingen we met onze vriendengroep lekker pannenkoeken bakken. Het werd een hele gezellige avond met veel glögi; Finse glühwein, meestal zonder alcohol, maar daar was een beetje wodka of whisky erg geschikt voor. Nog met een jongen een tof gesprek gehad over geloof, wilde wel meer over het christendom weten, maar vond het lastig om een stap richting een kerk te zetten. Uitgenodigd voor de kerstdienst de volgende dag, dat vond hij erg tof. Ze hadden deze keer niet echt een preek, dus de week erna is hij nog een keer meegegaan. Hij vond de gebruiken en theorieën vooral interessant, dus ik ben benieuwd of hij er thuis ook naar op zoek gaat!

Op 6 december was het Onafhankelijkheidsdag. Dat betekende een optocht met fakkels aan het einde van de middag in de stad, een mannenkoor en een aantal voordragingen. Het luisteren was erg koud en soms ook minder interessant (onverstaanbare Finse gedeelten), maar wel mooi. Gauw weer naar ons warme huisje!

Verder begonnen rond deze tijd alle Farewell Parties. Veel mensen hielden een persoonlijke borrel om afscheid te nemen voordat ze naar huis gingen, maar er waren ook twee grotere georganiseerd. Eentje was een leuke borrel op de universiteit met veel lekkere Finse hapjes. Iedereen vroeg zich vooral af waarom ik zo uitgebreid had gereageerd op de oproep om wat foto’s te uploaden voor een diavoorstelling op de achtergrond. Ja, er kwamen heel wat charmante foto’s voorbij!

De andere was van het Erasmus Student Network, ’s avonds in de club. We kregen allemaal een wit t-shirt en een gekleurde stift, waarmee je andermans shirt vol kon kalken met lieve berichtjes of leuke herinneringen. Mooie souvenir! Ik had zelf al een grote Finse vlag bemachtigd waar veel mensen hun naam op hebben geschreven. Die krijgt een mooi plekje in Enschede :)

De kerk had ook een Christmas Party, met een echte Finse kerstmaaltijd: porridge (want rijst was hier vroeger zeldzaam) met fruitgelei erin. Drie amandelen waren er verstopt en ik vond er natuurlijk één, dus ik mocht met een doos chocola naar huis. Verder kreeg iedereen een paar gebreide sokken als kerstcadeautje, superleuk! Ontzettend mooi gesprek gehad met een ouder echtpaar (van Britse en Finse komaf) over al hun belevenissen in de jaren dat ze in Duitsland en Abu Dhabi woonden, tientallen jaren geleden. Heel bijzonder.

Vorige week van ontzettend veel mensen afscheid genomen. De laatste keer dat internationale studenten in grote getalen in de bar Hullu Pullo waren werd het een groot feest. Met een aantal vriendinnen zijn we nog een keer in de stad gaan lunchen en met onze vriendengroep hebben we een heleboel leuke avonden gehad. Wat een gezelligheid in deze donkere dagen! Ik was overdag vooral aan het studeren om daarmee klaar te zijn als Jan langskwam. Verder is gelukkig nog niet iedereen vertrokken deze week, dus ook de laatste week met Jan erbij is erg gezellig, maar daarover later meer.

De dagen werden korter en korter... Zonsopgang is na tienen, zonsondergang voor drieën. En dan mag je van geluk spreken als je in die vierenhalf uur echt zon hebt in plaats van een donkere, grijze lucht. Behalve iets meer slaap merk ik daar fysiek gelukkig weinig van door alle leuke momenten! De temperatuur is aardig rond nul, dus veel gladheid. Als het een paar dagen vriest, is het ijs op de zee genoeg aangesterkt om erop te lopen. Of fietsen, zoals sommige Finnen doen. Ik fiets verder ook nog steeds overal naartoe, zelfs over een ijslaag fietsen is vrij goed te doen. Vooral omdat ze hier de wandel- en fietspaden uitgebreid bestrooien met steentjes, een ware redding!

1. Henk en Froukje:
    22 december 2016
    Finland is wel heel speciaal. Geniet samen met Jan intens van die laatste tijd, want die is zo voorbij. We are looking forward to meet you again!