[Part I] How a birthday party tells about my Finnish live

23 oktober 2016 - Vaasa, Finland

Pats boem. Ineens kwam het binnen, mijn tijd in Finland zit er voor de helft op. Uitgestelde voornemens kwamen naar boven, namelijk om in de eerste weken een blog te schrijven. Hopelijk valt deze tiende week nog net onder de eerste weken, dan is de missie nog soort van voltooid, haha. Het is trouwens niet omdat ik niet van schrijven houd, maar meer omdat er teveel leuke dingen en studiedrukte waren en ach, beter laat dan nooit. Ik vertel jullie graag over al mijn belevenissen aan de hand van mijn verjaardagsfeestje afgelopen zaterdag, dus zorg eerst maar dat je er goed voor zit! Om het wat makkelijker te maken, heb ik het een beetje verspreid, dus hier is deel 1.

Ik had ons driepersoonsappartement uitgebreid opgeruimd en schoongemaakt. Ik woon met een Fins meisje van 16 dat een kappersopleiding doet en een Belgisch meisje dat ook exchange student aan de universiteit hier is. M'n kamer was wel gemeubileerd, maar bijvoorbeeld in de keuken was niks aanwezig, dus allerlei servies en kookgerei tweedehands ingeslagen. Met weinig spullen maak je ook weinig rommel, dus het opruimen duurde niet erg lang. In verband met weinig stoelen en bankjes ben ik nog even bij Italiaanse buren langs geweest om twee houten bankjes te lenen, dat is een beetje het beste dat je ervan kunt maken.

Verder heb ik mijn kamer aangekleed met gordijnen en vloerkleed (tweedehands), kaarsjes en allemaal foto's en lieve kaartjes aan de muur. Bijna elke week ligt er wel een verrassing op de deurmat van iemand uit Nederland, dus het ziet er steeds gezelliger uit! Mocht je me blij willen maken, mijn adres is Teirinkatu 5 B 38 / 65350 Vaasa / Finland.

Toen om half 9 de eerste mensen arriveerden, was ik nog met Jan aan het skypen, want dat doe ik nou eenmaal graag. Gelukkig lukt het wel om elke week een paar keer te skypen, hoewel dat toch anders is dan in het echt natuurlijk. Verder skype ik ook met vriendinnen, huisgenoten, (schoon)familie... Erg leuk! Wil je ook een afspraak maken, laat maar weten ;)

Ik heb hier een heel aantal vrienden gemaakt die ook exchange student aan de universiteit van Vaasa zijn en verder wat Nederlandse mensen leren kennen die op een hogeschool zitten. In totaal zijn er een stuk of acht Nederlanders, maar ik ga eigenlijk vooral met Duitsers en een Slowaaks meisje om, we hebben een groepje van zes meiden. Dat is trouwens niet zo moeilijk, want het is echt overspoeld met Duitsers...

Veel mensen hadden eigen drinken meegenomen, want Finland is duur, en dan vooral alcohol. Als ze in de club geen happy hour hebben, betaal je voor alles minstens 5 euro. Oftewel: zorgen dat je voor middernacht genoeg op hebt, zodat je de rest van de avond aan één glas genoeg hebt dat je om vijf voor twaalf hebt gehaald. Of gewoon wodka in Tallinn of Rusland inkopen, de meeste Finnen zitten daar geloof ik op de boot al aan de alcohol omdat ze dan geen belasting hoeven te betalen, dus het "spot"goedkoop is, haha. Zelfs in de supermarkt is alcoholvrij bier het goedkoopst vanwege de enorme alcoholbelastingen. Overigens mag alle alcohol boven de 6% niet in de supermarkt verkocht worden en is het dus bij de slijterij extra duur. Thee is best lekker trouwens!

Goed, we zaten met eten en drinken in onze keuken, ik had al met trots aan iedereen m'n kamer laten zien, toen ik m'n ogen dicht moest doen... Even later lagen er overal ballonnen, begonnen ze te zingen en kwam een prachtige verjaardagstaart met brandende kaarsjes die ik allemaal in één keer heb uitgeblazen. Superleuke verrassing!

Ik zal jullie niet langer bezighouden, over een paar dagen krijgen jullie het volgende deel te lezen!

Voor de liefhebbers nog wat random feitjes over Finland:

- er werden elk jaar wereldkampioenschappen saunazitten gehouden, tot een Rus en een Fin in 2010 niet voor elkaar onder wilden doen; de een overleed en de ander met fikse brandwonden in coma lag. Andere rare sporten zijn wife carrying (over een heus survivalparcours...) en reindeer skiing. Ice hockey is het meest populair.

- de meeste sloten op deuren draaien de andere kant op

- er bestaat geen zelfrijzend bakmeel

- 69% van het land bestaat uit bos, 10% uit water. Tsja, er wonen ook maar vijf miljoen mensen

- stroopwafels zijn gewoon te koop in Lidl

- Finland is het Nederland van het noorden, geen bergen te bekennen. In steden wordt veel gefietst (overigens wel op de stoep), ideaal. Hoogste punt is halverwege een berg waarvan de top in Noorwegen ligt. Die berg is voor hen niet van betekenis, dus er werd al nagedacht over het cadeau geven ervan in verband met het honderdjarig bestaan van Finland volgend jaar.

- Nokia en Angry Bird komen uit Finland

- drop hebben ze hier ook gewoon: salmiakki

- Fins is vreselijk om te leren, totaal andere structuur. Gelukkig zijn sommige delen van Finland tweetalig en is hier alles ook in het Zweeds aangegeven, wat vrij goed te begrijpen is. Het Finse woord voor bedankt is kiitos, dat is dan wel weer vrij schattig.

- en het beste: in elk huis is een sauna! Zelfs in mijn flatje is er een gemeenschappelijke sauna waar ik elke week een uur gebruik van mag maken. Ik kan zometeen niet meer zonder ;) Er zijn ook nog wel wat grappige verhalen over Finnen die sauna's in het buitenland geen raar idee vinden...

1. Familie Grashuis:
    24 oktober 2016
    Hoi Titia, leuk om te lezen, dat je je prima vermaakt in het verre Finland. Geniet er nog van, de komende tijd. Groetjes!!
  2. Edine:
    24 oktober 2016
    Hee leuke Titia! Heel leuk om te lezen, en ohh ik krijg er ook weer reiskriebels van haha. Geniet er nog van meid!
  3. Henk en Froukje:
    24 oktober 2016
    Hey Titia, we hebben genoten van jouw verhalen en foto's. Prachtig!
  4. Jelly:
    25 oktober 2016
    Hoi Titia, leuk hoor om ons zo op de hoogte te houden. Ben benieuwd naar je volgende verhaal. Groetjes!!
  5. Jelle en Feikje:
    26 oktober 2016
    Hi Titia, wat 'n leuk verhaal. Fijn wat van je te horen!